Camelia Shiseido
15
oktober 2013
Het Shiseido-huis
Delen

SHISEIDO: ARTISTIEKE PIONIERS VAN DAG TOT DAG

Shiseido heeft sinds de beginjaren kunst en schoonheid samengebracht met wetenschap en voortdurende innovatie, en vertoont een artistieke gevoeligheid die tot vandaag de dag zeer wordt gewaardeerd.

De interesse in kunst, voor het eerst aan de dag gelegd door de zoon van de oprichter Shinzo Fukuhara, begon in 1915. Zijn visie was het veel geprezen Camellia bloemlogo en slechts een jaar later werd zijn creatieve geest geïnspireerd om een van de eerste reclameafdelingen op te zetten. Het werk dat deze creatieve groep verrichtte wordt tegenwoordig door designers als legendarisch bestempeld.

In 1919 bood de Shiseido Gallery in Ginza, Tokyo, jonge artiesten de gelegenheid hun werk te tonen. Dit was het begin van Shiseido’s lange geschiedenis als beschermer van de schone kunsten en bijna een eeuw na de opening is dit de oudste non-profit galerie in Japan.

Shiseido Art House opende in 1978 zijn deuren in Kakegawa City, Shizuoka. De galerie is ontworpen door Taniguchi Yoshio, die ook het MOMA in New York ontwierp, en heeft werk van schilders, beeldhouwers en handwerkslieden die eerder exposeerden in de Shiseido Gallery. De kunstzinnigheid van het Shiseido Art House zelf werd in 2010 erkend toen het de Japan Institute van Architects’ 9th JIA 25 Year Prize won voor onder meer ‘de mensen die bijdragen aan het cultiveren van een mooi bouw’.

Het Shiseido Corporate Museum werd geopend in 1992 ter gelegenheid van de 120e verjaardag en wordt jaarlijks door zo’n 25.000 mensen bezocht. De collectie omvat verpakkingen, producten, advertenties en monsters van zo ongeveer alles wat Shiseido heeft gecreëerd in de lange geschiedenis van het bedrijf.

Van de welvingen van de cosmeticaverpakkingen naar de vorm van de Camelia, tot de slanke limited editions en veel geteste, eerste klas verpakkingen – op 17 april 2012 kwam de welverdiende erkenning met de uitreiking van de prijs voor de Luxe Pack Art of Packaging Award, New York.